Park Narodowy Bory Tucholskie

Wersja polska English version Deutsch
Biuletyn Informacji Publicznej
Fundusze Europejskie

Wyposażenie w niezbędny sprzęt i meble zaplecza dydaktycznego w Chocińskim Młynie

W dniu 10 grudnia 2015 roku zakończono realizację zadania:

Wyposażenie w niezbędny sprzęt i meble zaplecza dydaktycznego w Chocińskim Młynie.

W ramach w/w zadania zakupiono i zamontowano w powstałym obiekcie dydaktycznym w Chocińskim Młynie  następujący sprzęt i meble:

I. W zakresie wyposażenia bazy noclegowej dla 30 osób:
- łóżka jednoosobowe drewniane z materacem w ilości 26 sztuk,
- łóżka piętrowe drewniane z materacem w ilości 2 sztuk,
- krzesła drewniane z tapicerowanym siedzeniem w ilości 30 sztuk,
- stoły drewniane o wymiarach 80x120 cm w ilości 4 sztuk,
- stoliki drewniane o wymiarach 80x80 cm w ilości 2 sztuk,
- lustra w oprawie drewnianej w ilości 6 sztuk,
- kosze na śmieci w ilości 4 sztuk.
Pomieszczenia przeznaczone dla wychowawców wyposażono dodatkowo w szafki nocne szufladowe w ilości 4 sztuk, lampy nocne w ilości 4 sztuk oraz 2 odbiorniki radiowe z budzikiem. Niezbędne materiały do wyposażenia bazy noclegowej obejmowały także dostawę kołder w ilości 35 sztuk, poduszek  w ilości 35 sztuk, kocy dwustronnych w ilości 35 sztuk, kompletu pościeli (poszwa, powłoczka, prześcieradło) w ilości 90 sztuk, ręczników w ilości 90 sztuk oraz drewnianych wieszaków do szaf ubraniowych w ilości 90 sztuk.

II. W zakresie wyposażenia pomieszczeń do prania i magazynowania  pościeli:
- pojemniki na brudną bieliznę w ilości 4 sztuk,
- pralkę automatyczną i suszarkę do prania,
- regały magazynowe w ilości 6 sztuk,
- wózek pościelowy z pojemnikami na brudną  bieliznę,
- prasowalnicę ze stojakiem,
- deskę do prasowania z żelazkiem dotykowym.

III. W zakresie doposażenia sali dydaktycznej:
- stoły świetlicowe o wymiarach 80x180 cm w ilości 10 sztuk,
- biurko dla edukatora,
- krzesła o stelażu metalowym, siedzisko i oparcie drewniane w ilości 31 sztuk,
- tablicę szkolną białą, suchościeralną i magnetyczną z dodatkowym wyposażeniem,
- projektor multimedialny z zestawem bezprzewodowej komunikacji komputer-projektor,
- ekran ścienny zwijany elektrycznie,
- telewizor LED o ekranie 50",
- binokulary z głowicą dwuokularową  w ilości 15 sztuk i mikroskopy w ilości 6 sztuk,
- laptop z czytnikiem kart pamięci, myszą laserową, z oprogramowaniem systemowym,
- stolik multimedialny wyposażony w dwie składane półki,
- kosz do segregacji odpadów i kosz na śmieci.

IV. W zakresie wyposażenia miejsca pracy edukatorów:
- dwa biurka z szufladami i pojemnikiem na komputer oraz dwa krzesła biurowe,
- bindownicę i gilotynę do papieru,
- zestaw komputerowy obejmujący: komputer, monitor, głośniki, czytnik kart pamięci, klawiaturę, mysz, oprogramowanie systemowe, program Corel Draw, zasilacz w ilości 2 sztuk,
- drukarkę kolorową z funkcją kopiowania i skanowania,  format A3,
- kosz na śmieci.

V. W zakresie wyposażenia świetlicy:
- stoły świetlicowe o wymiarach 80x180 cm w ilości 3 sztuk i o wymiarach 80x120 cm w ilości 3 sztuk,
- krzesła o stelażu metalowym, siedzisko i oparcie drewniane, w ilości 30 sztuk,
- telewizor LED o ekranie 50",
- kuchenkę mikrofalową,
- czajniki elektryczne w ilości 2 sztuk,
- kosz do segregacji odpadów,
- wieszaki stojące drewniane w ilości 3 sztuk,
- zestaw sztućców (nóź, widelec, łyżka, łyżeczka) w ilości 35 sztuk,
- zestaw naczyń ceramicznych (kubek, talerze: płytki, deserowy ,  głęboki, salaterka)
w ilości 35 sztuk,
-  pozostałe wyposażenie w postaci: tac – 3 sztuki, zestawu pojemników na przyprawy – 3 sztuki, cukiernicy – 3 sztuki, pojemników na mleko – 2 sztuki, termosów do herbaty – 8 sztuk, desek do krojenia – 3 sztuki, waz do zupy z łyżką wazową – 6 sztuk,  kompletu garnków (5 sztuk) i zestawu noży kuchennych (5 sztuk).

VI. W zakresie wyposażenia w wewnętrzne rolety okienne:
- rolety  przeciwsłoneczne w ilości 17 sztuk,
- roletę  zasłaniającą (plisa okienna),
- rolety  zaciemniające w ilości 8 sztuk.

VII. W zakresie wyposażenia łazienek i umywalni:
- lustra w ilości 10 sztuk,
- pojemniki do mydła w płynie w ilości 12 sztuk,
- wieszaki łazienkowe w ilości 9 sztuk,
- suszarki do rąk w ilości 9 sztuk,
- uchwyty do papieru i szczotki do toalet w ilości 9 sztuk,
- kosze na śmieci w ilości 10 sztuk.

VIII. W zakresie wyposażenia zaplecza socjalno – gospodarczego obiektu:
- regał magazynowy oraz stół świetlicowy o wymiarach 80x180 cm,
- zestaw do sprzątania pomieszczeń oraz odkurzacz z filtrem wodnym,
- suszarkę wiszącą oraz dwie suszarki stojące,
- regały na buty  w ilości 6 sztuk,
- szafy ubraniowe 3-segmentowe  w ilości 2 sztuk,
- kosze do segregacji odpadów w ilości 2 sztuk.

   

W wyniku realizacji zadania powstał dobrze wyposażony obiekt dydaktyczny, który rozwiązuje nam dotychczasowy problem lokalowy przy organizacji zajęć dydaktycznych, a także pozwala na rozszerzenie oferty edukacyjnej. Umeblowane pomieszczenia noclegowe umożliwią kilkudniowe przebywanie w ośrodku, a także przyjmowanie grup dzieci i młodzieży oraz studentów z dalszych rejonów kraju. Młodzież i opiekunowie przyjeżdżając do ośrodka korzystają z pokoi mieszkalnych, łazienek i świetlicy z aneksem kuchennym.
W trakcie wspólnego przebywania uczestnicy zajęć zobowiązani będą do samodzielnego przygotowania posiłków, dbania o czystość i porządek.
Na terenie Parku znajdują się  ścieżki dydaktyczne, terenowa baza edukacyjna z wiatą na ognisko, a w samym ośrodku sala dydaktyczna do zajęć przyrodniczych, wyposażona w niezbędne pomoce jak: binokulary, mikroskopy, podręczną bibliotekę, pomoce multimedialne i filmy. Do ośrodka przebywająca na zajęciach młodzież przynosi różne materiały i tu je oznacza przy użyciu mikroskopów i innych pomocy. Przebywając w ośrodku i jego przyrodniczym otoczeniu przez cały czas trwania zajęć, młodzi ludzie uczą się samodzielności i współdziałania w grupie. W terenie uczestnicy zajęć poznają funkcjonowanie przyrody i zasady poruszania się w terenie chronionym. Ponadto młodzież uczestniczy w monitoringu roślin i zwierząt, co często wiąże się z wieczornymi czy nocnymi wyjściami do lasu. Opracowana na powyższych założeniach oferta edukacyjna została podzielona na bloki tematyczne (przyrodniczy, artystyczny, kulturowy - walory kulturowe regionu, rekreacyjny i krajoznawczy) z możliwością jej modyfikacji w zależności od pogody, dynamiki fenologicznej przyrody i aktualnych uwarunkowań ochronnych. Ma  charakter kompleksowy, a realizowana przez cały czas pobytu na zajęciach przez współpracujących ze sobą nauczycieli i specjalistów ds. edukacji z parku przyniesie wymierne korzyści.
W okresie wakacyjnym, w porozumieniu z zainteresowanymi uczelniami,   zorganizujemy praktyki dla studentów podczas których oprócz pogłębienia wiedzy o przyrodzie Parku, studenci będą uczestniczyć w pracach związanych z monitoringiem i badaniem różnorodności biologicznej przyrody Parku.
Ponadto w ośrodku będzie prowadzona szeroko rozumiana edukacja ekologiczna dla lokalnej społeczności. Poprzez organizację różnego rodzaju akcji edukacyjno-informacyjnych, wykładów i warsztatów tematycznych, wycieczek z przewodnikiem, imprez plenerowych planujemy wykształcić wśród jej uczestników nowe spojrzenie na środowisko i jego walory  oraz nauczyć jak chronić przyrodę i racjonalnie korzystać z jej dóbr.
W rezultacie tak prowadzonej działalności ośrodka dydaktycznego, efektem ekologicznym, który został zaplanowany we wniosku do osiągnięcia, jest:
- realizacja programu edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży dostosowanego do różnych grup wiekowych i  środowisk,
- podwyższenie poziomu świadomości ekologicznej lokalnych społeczności,
- włączenie  zaplecza dydaktycznego w sieć ośrodków edukacji ekologicznej kraju.
            Na obecnym etapie obiekt dydaktyczny jest przygotowany do rozpoczęcia z dniem 1 stycznia 2016 r. działalności edukacyjnej.
        
Koszt kwalifikowany zadania:    168.425,00 zł.
Kwota dofinansowania:               142.170,00 zł.
Zadanie dofinansowane w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Umowa dotacji nr WFOŚ/D/490/291/2015 z dnia 27.11.2015 r.